אודות

בית ספר "שקד" רעננה
"שקד" רעננה, נעים להכיר !
 
בית הספר "שקד" הוקם לפני 19 שנה בשכונת לב הפארק ברעננה.
בבית הספר לומדים בתשע"ג 530 תלמידים ותלמידות בכיתות א' – ו'.
45 חברי צוות: מורות, סייעות פדגוגיות ואנשי מנהלה מובילים את בית הספר לקראת אופק חינוכי המושתת על מדיניות משרד החינוך לצד תכניות ייחודיות שפיתח בית הספר במהלך השנים.
ביה"ס בנה תלב"ס (תכנית לימודים בית ספרית) בריאות, המהווה בסיס ייחודי לעבודתנו ולחיי היום יום בבית הספר. אנו מאמינים בחינוך לבריאות ולקיימות וכדי שנושאים אלה יהוו בסיס לבחירות שלנו ולאורח חיינו, אנו שוזרים פעילויות מגוונות – לימודיות וחווייתיות - להבנת ולהפנמת ערכים של בריאות פיזית, חברתית ונפשית.
 
שלושת העמודים מרכזיים של העשייה שלנו ב"שקד":
 
א. שיפור החינוך לאורח חיים ערכי אישי, במשפחה ובחברת הילדים.
ביה"ס יוצר הזדמנויות בהם יכיר הילד ביכולותיו הסגוליות, בזכויותיו ובחובותיו. אנו מבקשים לספק בקרב כל באי בית הספר אמונה בכך שכל אחד ואחת הוא אנ"י: אהוב/ה, נחוץ/ה ויכול/ה. פיתוח תפישה בסיסית זו אצל כל אחד כלפי עצמו מאפשר לראות, להכיר ולהוקיר את האחר. גישה זו מובילה לטיפוח תחושת מסוגלות אישית, לעצמאות ולתפקוד חברתי ולימודי מיטבי של כל ילד וילדה בתחום האישי והחברתי.
 
ב. קידום המיומנויות, כלי החשיבה והלמידה ושיפור ההישגים.
ביה"ס פועל לפיתוח מיומנויות למידה מתקדמות בתחומי ידע שונים, בד בבד עם עידוד סקרנות ויצירתיות.
אנו מובילים את התלמידים לטיפוח תחושת מסוגלות אישית,לשיפור דרכי הלמידה ולשיפור ההישגים. זאת אנו עושים על ידי מפגשי תמיכה פרטניים, תגבור והעשרת התלמידים על פי צרכיהם, במסגרת רפורמת אופק חדש, המרחיבה את מסגרת הסיוע לקידום הישגים לימודיים, מאפשרת ערוצי תקשורת טובים יותר ומעמיקה את הקשר הבינאישי בין מורים לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם.
בשנה שעבר נפתחו בפני הצוות והתלמידים סביבות למידה ותכניות מתוקשבות המותאמות ללמידה מיטבית בתרבות טכנולוגית ולתקשורת במאה ה -21. השנה נעשה שימוש בכל המיומנויות שרכשנו בלמידה על הוראה מתוקשבת יחד עם ההצטיידות המלאה באמצעותה ביה"ס מרושת באינטרט אלחוטי והכיתות מצוידות במחשבים, מקרן וציוד אורקולי נוסף.
 
ג. טיפוח אקלים חינוכי ומוגנות מיטביים.
ביה"ס מקדם בכל יום מחדש, בנחישות ובהתמדה, מיומנויות וכלים ליצירת פתרונות חיוביים ונאותים לטפול בחילוקי דעות ובקונפליקטים. אנו מקפידים על גבולות ברורים ומוכרים המעוגנים ב"נוהל העירוני", ב"אורחות החיים בשקד" וב"אמנה הבית ספרית" ומפתחים תחושת בטחון אישי של כל תלמיד ותלמידה. במקביל, אנו מטפחים ומפעילים קבוצת מגשרים צעירים ו"שמרים" שעוסקים בנושאים חברתיים ותורמים לשיפור ושימור אקלים מיטבי ובטוח.
 
אצלנו בשקד
 
* אזרחות פעילה : פעולות של התנדבות ונתינה: חונכות של ילדי ו' וה' את ילדי א' ב', פרויקט התנדבות אישית של ילדי ו', נתינה לאחר – הקשישים בשכונה, החייל הבודד, המשפחה הנזקקת, האחר בקהילת רעננה שזקוק לעזרה. פרויקט "קמחא דה פסחא", אירוע ההתרמה הדו – שנתי ועוד. הפעילות האזרחית מובלת על ידי אסנת שניידר, סגנית המנהל והרכזת הקהילתית בשיתוף מלא עם הנהגת ההורים, מחנכות והורי ועדי הכיתות.
 
 
* היכרות וקבלה של האחר בחברה : אימוץ שמונה עשר ילדים מבית הספר "אגם", בו לומדים ילדים עם מוגבלויות רבות וקשות, המגיעים לבית הספר שלנו לכיתות א' – ה' אחת לשבוע כדי להצטרף לשיעורי מחשבים, מוסיקה, אומנות וספורט. כיתה ג' מאמצת את פינת החי בביה"ס "אגם" ומטפחת אותו יחד עם ילדי אגם. שיתוף ילדי אגם באירועים ובפעילויות בית ספריים במידת האפשר.
השנה יקימו ילדי ד', יחד עם ילדי אגם, פריטים מפסיפס שישמשו ב"גן הריחות והצלילים בפארק רעננה. שקד "יאמץ" גן זה ויחד עם ילדי אגם אף ידריך מבקרים בו – תושבי העיר ואורחים – בערך המוסף של הריח והצליל בקרב המברים - אלה עם צרכים מיוחדים בפרט וכל המבקרים האחרים בכלל.
 
* מפגשים אישיים: של המחנכת עם כל תלמיד לשיחה אישית מלב אל לב שמעמיקים את הקשר ובונים את האימון.
 
* כתת המנהלת: מפגשים של מנהלת ביה"ס עם תלמידים הזקוקים לקרבה אישית, ליווי ותמיכה, מפגשים העומדים בסימן של יחס אישי וחם המפתחים אמון ומאפשרים לתלמידים לתפקד טוב יותר במסגרת דרישות ביה"ס.
"בוקר טוב שקד" מפגשי ימי שישי עם מנהלת ביה"ס וקבוצות מדגמיות של תלמידים לצורך העמקת ההיכרות עם אשר חווים הילדים בבית הספר.
 
* קבוצות מנהיגות: מנהיגות צעירה: תלמידים נבחרים (בבחירות דמוקרטיות ובהצבעה חשאית) מכיתות ג' – ו' הפועלים, בהובלת גלית יגודה, למען רווחת התלמידים, מעשירים את הפעילויות החברתיות והערכיות ומפעילים את חברת הילדים. המנהיגות הצעירה תמשיך להפעיל תכניות לשיפור היחסים בין הילדים במיוחד בתחום ההידברות והכבוד ההדדי "כוחה של מילה". נאמני בריאות וקיימות: תלמידים נבחרים, הפועלים בהנחיית גליה זעירא ומובילים בבית הספר אורח חיים בריאי ומקיים. דוגמא לפעילות – עידוד מחזור הבקבוקים והפחיות. תוצאת הפעולה: שקד במקום הראשון בארץ מבין בתי הספר היסודיים (כך על פי "אלה", החברה האוספת בקבוקים) בכמות הבקבוקים והפחיות אותן אוסף בשנה. אוצרים צעירים: תלמידים שסביבת הלימודים חשובה להם ועובדים בהנחייתה של שיילה פילשטיין לעיצוב מרחבי למידה חדשים ולשימור המרחבים הקיימים.
מלבד קבוצות אלה, מתקיימות בכל כיתה קבוצות מנהיגות ו"תפקיד לכל תלמיד" במגמה לפתח אחריות ומחויבות ולאפשר במת פעולה לכל ילד וילדה.
 
* תכנית התקשוב לקראת המאה ה 21: ביה"ס נבחר להצטרף בתשע"ב לתכנית ייחודית, תלת שנתית, של הצטיידות במחשבים ניידים למורים ולתלמידים, מקרנים בכל כיתה ופס אינטרנט רחב, כל אלה לשימוש מושכל להעשרת דרכי הלמידה, ההוראה והערכה. מובילת התחום בבית הספר היא נטע פלד. צוות ביה"ס השתלם בדרכי הוראה – למידה מתוקשבות. השנה אנו מתחילים את השנה מצויידים ומכירים את הנושא, כאשר חלק גדול מספרי הלימוד בהם בחרנו הם דיגיטליים. כך נוכל כולנו להתנסות בעבודה מתוקשבת ולהמשיך להתפתח מקצועית בנושא גם השנה.
 
* הספרייה שלנו: חונכות בספרייה/ ילדים מספרים לילדים: עידוד קריאה והשאלת ספרים, שיעור שבועי בספריה. שעת סיפור לילדים הצעירים בשכונה בימי ב' אחה"צ (בהם פתוחה הספרייה משעה 16:00 – 19:00 לגילאי 0 – 8).
קיומו של מועדון קוראים – חמישה מפגשים שנתיים עם סופרים ומאיירים בספריית ביה"ס. השתתפות בפרויקט הארצי "מצעד הספרים" להיכרות רחבה של ספרי קריאה ולבחירת הספרים האהובים ביותר.
 
* שיר בוקר: בכל שנה נבחר ציר מרכזי סביבו נבחרים שירי הבוקר בהם אנו דנים ואיתם אנו מתחילים את היום -  שלוש פעמים בשבוע.
השנה הערך הנבחר הוא חברות . שירון תשע"ג מוצג באתר. אנו מאמינים, כי באמצעות שירים אהובים ניתן לחנך לערך מוביל כמו חברות. השירים בשירון עוסקים בכבוד לשונות, בשאיפה לשלום בין בני האדם ובסוגים שונים של חברים. בשירון משולבים, כמובן, גם שירי חגים אותם נשיר בתקופות הרלוונטיות בשנה ומופיעים בו גם שירי שבת. בימי ו' נסיים את יום הלימודים ו"נסגור את השבוע" בשירי שבת ידועים ואהובים. 
 
 
* תכנית לימודים מוסיקלית "פעמה": תכנית מובנית להיכרות עם יצירות, מלחינים וכלי נגינה בשיתוף עם סימפונט רעננה. קונצרטים קאמריים בחדר התרבות בבית הספר וקונצרט מרכזי בבית יד לבנים.
  
* אירוע ההתרמה השנתי:  הפנינג יוצא דופן בו משתתף כל ביה"ס ואותו מובילים ההורים. אנו רואים בגיוס כספים ומשאבים למען נזקקים, פעילות ערכית חשובה וגאים מאוד בכוחה של הנהגת ההורים, הורי וילדי בית הספר להוביל פרויקט יחיד וייחודי ברעננה כולה. מירב כספי התרומות מועברות ל"קרן רועי לא אחסר" למען ילדי רעננה.
 
* כישורי חיים ותכנית מפתח הלב: מפגשי מחנכת /יועצת וילדים לטיפול בפרט ובהשתלבותו במעגלי החיים המתרחבים. פעילות ממחישה ומזמנת שיח לשיפור מתמיד של אקלים מטפח ומצמיח, לחיזוק תחושת השייכות והמסוגלות האישית ולפיתוח אינטליגנציה רגשית וחברתית.
  
* מתן מענה לילדים בעלי צרכים מיוחדים : הצוות הטיפולי בהובלתן של יועצת ביה"ס ומורות החינוך המיוחד – רותי ויצמן והילה פוקס - מתאים את סגנון הלמידה לדרכי צמיחה והתפתחות אישית לילדים על פי צרכיהם בעבודה משותפת עם מורי ביה"ס.
 
* מגשרים צעירים: הכשרת תלמידי ד' ה' לפתח מיומנויות של ניהול קונפליקטים וגישור והפעלת כישורים אלה לטובת ילדי ביה"ס המבקשים את התערבות המגשרים בניהול סכסוכים. ליווי הילדים בעבודתם במפגשי הגישור על ידי המחנכת, מלי צייגר ואב הבית, רמי – בעלי הכשרה ותעודת מגשרים.
 
* שימוש מושכל ברשת ועמידה בלחצים חברתיים: תלמידי ה' ו' משתתפים בסדנאות מובלות על ידי גופים מומחים כמו "אל סם" בהובלת סימונה ספורטס, יועצת ביה"ס והמחנכות. קיום מגוון הרצאות והנחיית ההורים בתחומים אלה ובנושא התמכרויות. השנה, בשל צורכי הזמן והמציאות, נוסיף למעגל החינוך בנושא גם את שכבת ד'.
 
* זהירות בדרכים: תרגול כללי התנהגות הולך הרגל בכביש, רכיבה בטוחה על אופניים, פרויקט שישי רגלי – הליכה לבית הספר וחזרה ברגל, משמרות זה"ב, הצגות ופעילות הסברה בנושא זהירות בדרכים. ליווי קבוע של השוטר הקהילתי את ילדי והורי בית הספר, "נשק וסע" פרוייקט של הורי ביה"ס התורם לרמת הבטיחות בזמן הורדת התלמידים בבקרים, ומשמרות זה"ב – ילדינו בשכבת ו', בהובלת רכזת הזה"ב איריס לנדס.
 
* זהות, הזדהות ושייכות: הוראת מורשת ישראל היכרות עם חגים ומנהגים, התחלת ההיכרות עם הסיפור המשפחתי, ביקורים בבית הכנסת לקבלת התורה, לתפילת סליחות ולאירועי בר/בת מצווה וכתיבת הדרשה של כל תלמיד ותלמידה בשכבת ו'. קיום טקסים מעצבי זהות יהודית וישראלית בחגי ישראל ואירועים מיוחדים: סדרי פסח מרגשים עם סבים וסבתות בשכבת א' ועם ההורים בשכבת ג', סדרי ט"ו בשבט בשכבת ה', טקס יום זיכרון קהילתי בו ביה"ס כולו מתכנס ואוסף אליו מקטנים ועד בוגרי ביה"ס לדורותיו.
הצגות, הרצאות, סיורים וטיולים להיכרות עם הארץ. טיפוח זיקה ותחושת שייכות לעירנו רעננה למורשתה.
 
* חינוך לשלום ולקיום משותף : חיים יחד - יהודים וערבים אזרחי המדינה. לימודי ערבית במסגרת תכנית ייחודית "בואו נדבר" החל מכיתה ד'.
מפגשים בין הילדים – יהודים וערבים - בכיתות ה' ו' ב"שקד" וב"אלמג'ד" בטירה. עבודה משותפת של שני צוותי בתי הספר ואף מפגשים של הורים מעוניינים בשיח ובהדברות. פעילות מלווה ונתמכת על ידי אגפי החינוך ושני ראשי הערים – רעננה וטירה ובעידודם ומעורבותם הרבה של הורי בתי הספר.
 
 
 
* בית ספר ירוק: בשנת הלימודים תשע"א הוסמכנו כבית ספר ירוק. תכנית הקיימות שלנו בונה אורח חיים של "עשה ואל תעשה": המנהיגות הירוקה שלנו אחראית  להטמעת ערכי הקיימות בבית הספר ולבניית תרבות מקיימת. בכל כיתה יש "פינה ירוקה" בה מקיימים הילדים הפרדה במקור (קופסא חומה וקופסא ירוקה) כמו גם איסוף ניירות למחזור וניילונים לשימוש חוזר. בית ספרנו, על בסיס פעולותיו והדרך החינוכית שלו, הוסמך כבית ספר ירוק ושואף לשפר ולקדם את דרכי התנהלותו בתחום זה. השנה נוסיף לפעילות הרבה גם אימוץ של שדה הבור מול בית הספר על ידי שכבת ד'. מגוון המינים ימופה על ידי הילדים אשר ייקחו אחריות על טיפוח פיסת הטבע העירונית והיפה הסמוכה לנו.
 
* טיפוח אורח חיים בריא – הצבע המיוחד של ביה"ס : השנה תהיה זו השנה השנייה להקמתה של מנהיגות צעירה שתוביל תכנית לקיום אורח חיים בריא בהיבט של תזונה ופעילות גופנית. תכנית חדשה זו באה לחזק את ייחודיות ביה"ס בכלל ואת ה"נושא השנתי" אותו מוביל שר החינוך - (חינוך לבריאות - בפרט. את העבודה אנו מקיימים על פי תכנית הלימודים הבית ספרית (התלב"ס) שחברנו במהלך שלוש השנים האחרונות בבית הספר. התכנית בנויה על נושאים מרכזיים בכל שכבת גיל בתכנית ספיראלית שש שנתית.
 
פעילויות שיא: שבוע הבריאות /יום הספורט / הצעדה השנתית. "שישי בריא": פעילויות כלל בית ספרית בשיתוף ההורים והילדים המדגישות את חשיבות קיום אורח חיים בריא לבריאותנו הגופנית, החברתית והנפשית.
 
שקד בספורט: בכל השכבות מתקיימת פעילות נוספת להעשרה בספורט (אומנויות לחימה, מחול ותנועה) בנוסף לשתי שעות החינוך הגופני המתחייבות בתכנית הלימודים. שכבת א' נחשפת במהלך השנה לענף הטניס,  שכבות ה' ו' פועלות במסגרת תכנית "זוזו" ועוסקות במהלך השנה בארבעה ענפי ספורט: שחייה, כדורעף, טניס ואתלטיקה. קבוצת רוכבי האופניים שלנו ממשיכה לפעול זו השנה הרביעית! הורים וילדים מוזמנים להצטרף לקבוצה ייחודית ונפלאה זו היוצאת מדי יום ו' בשעה 7:10 למסע ושבים בשעה 8:00 ללימודים (הקבוצה מלווה במדריך מוסמך).
 
* פיתוח אחריות אישית: תרבות של מילוי תפקידים כמו משמרות זה"ב, חונכות, ניקיון החצרות תורנות בכיתה, דאגה לצורכי חבר, שמירה על סביבה מטופחת ואחריות ללמידה.
 
* זכויות הילד וזכויות האדם: למידה והיכרות עם מגילת זכויות האדם, יצירת תרבות של זכויות למול אחריות. שפה ברורה האומרת: הזכות שלי מסתיימת במקום שזכותו של האחר מתחילה. אורח חיים המתרגל מגוון זכויות והאחריות שלצידן. קיום "יום שיא" בנושא בתאריך החתימה על האמנה לזכויות האדם, 10.12.48
 
* טיפוח הסקרנות והמצויינות: קבוצות התמחות "אולימפיאדה וירטואלית", "תעשיידע", "ממציאים צעירים", מצוינות במתמטיקה, חשיפה - העשרה במדעים ובאומנות, קבוצות ייחודיות במסגרת השעות הפרטניות באופק. (בכל שנה משתנות קבוצות המצויינות על פי המשאבים אותם אנו מצליחים לגייס)
 
* הנהגת הורים שותפה ומשפיעה: שיתוף ומעורבות הורים בהובלת ביה"ס- הנהגת הורים פעילה אשר משקיעה זמן וחשיבה למען פעילויות חינוכיות ומהווה דוגמה אישית למעורבות ולאחריות ציבורית, לקיום תרבות של שיח מכבד, להתנדבות ולנתינה למען הקהילה. הנהגת ההורים יזמה יחד עם ההנהגה הצעירה וצוות מוביל מבית הספר כתיבת אמנה לאורח החיים שלנו.
 
קידום הדיאלוג - הקשר המיטבי בין בית הספר וההורים: שיתוף פעולה בנוגע לתהליך הלימודי והחינוכי המתנהל בבית הספר. פגישות עם ההורים במשך שנת הלימודים. השנה התחדשנו במפגשים שכבתיים – המנהלת, הצוות, ההורי השכבה והורי הנהגת ההורים. מפגשים אלה התגלו כמשמעותיים מאוד בעיקר מפני שהנושאים עולים במהלך המפגש והשיח פתוח ומקדם. אנו מרבים לפנות להורים בנוגע לשיתוף בעשייה הבית ספרית ובתכנון פעולות עתידיות. קשר הדוק עם ההורים מתבצע באמצעות פגישות אישיות והדוא"ל על פי הצורך והעניין.
 
כרמלה גולדגלס
מנהלת בית הספר
 
עוד |
  חזור
הוספת תגובה
גירסה להדפסה
שלח לחבר
דף הבית | צור קשר הוסף למועדפים | הפוך לדף הבית
שקד רעננה    משה סנה 21  רעננה    טלפון: 7740695-09   פקס: 7710593-09   דואר אלקטרוני: shaked1@raanana.muni.il
 
 
בניה וקידום אתרים בית ספריים 
בניה וקידום אתרים בית ספריים